U poslednje vreme sve se više važnosti pridaje kupovini proizvoda domaćih brendova, a razlozi za to su mnogobrojni. Pre svega, pandemija koronavirusa umnogome je uticala negativno na brojne grane privrede, kao i male proizvođače. Mnogi od njih uspeli su da prebrode krizu upravo zbog solidarnosti sugrađana koji su prepoznali važnost kupovine proizvoda svojih komšija.
Stručnjaci smatraju da je dobar marketing presudan za kupovinu stranih brendova, za koje će kupci često smatrati i da su kvalitetniji, samo zato što dolaze iz inostranstva. Ipak, postoji mnogo domaćih brendova koji su se izdvojili i postali simbol i garant odličnog kvaliteta, zbog čega imaju izgrađenu bazu vernih korisnika.
Stručnjaci se slažu da proizvodi iz inostranstva apsolutno nisu garant kvaliteta, a da najčešće možemo mnogo više znati o kvalitetu domaćih proizvoda. Stručnjaci, ali i mali domaći privrednici i brendovi znaju koliko je značajno kupovati domaće proizvode, a ukoliko niste sigurni zašto, nastavite da čitate ovaj tekst – u njemu vam odgovaramo na to pitanje.
#1 Potpomažete domaću ekonomiju – ne zapostavite sopstveni uticaj
Prvi i osnovni razlog za kupovinu domaćih proizvoda je naravno – potpomaganje domaće privrede i ekonomije. Znamo da je dobra ekonomija ključ svake razvijene države. Ekonomija ima mnogo uticaja na sve ostale sfere života, i nikako je ne treba zapostaviti – kao ni vašu ulogu u njoj.
Podrška domaće privrede i ekonomije pomoći će vašem komšiji ili članu porodice da napreduju, ali će se dobra ekonomija države u kojoj živite višestruko isplatiti i vama. Svaki novi mali ili veliki biznis u Srbiji, između ostalog, novi je poreski obveznik, što automatski znači više novca za zajedničke institucije i zaštitu.
Podržavanjem domaće ekonomije podržavate ulaganje u obnovu puteva, zdravstvo i školstvo. Nije čudo što su upravo u državama sa najstabilnijom domaćom privredom, državne i javne institucije u mnogo boljem stanju. Upravo to što razvoj domaće privrede sa sobom nosi veći broj poreskih obveznika, iako možda ne na prvi pogled očigledno – zaustavlja rast poreza.
Porast domaće proizvodnje i jačanje ekonomskog sektora, dovodi do toga da država nema potrebu da povećava poreze, zbog toga što već ima dovoljan broj poreskih obveznika – manji broj privrednika, znači da budžet mora da se puni većim nametima koji plaća manjina.
U razvijenim evropskim zemljama, porast domaće privrede doveo je ne samo do stabilnog, već i umanjenog poreza nakon nekoliko godina. Podržavajući lokalne privrednike, ulažete u budućnost, ne samo svoju već i narednih generacija koje će koristiti javna dobra, ali i potencijalno imati bolje uslove da i sama otpočnu svoj biznis.
#2 Čuvate planetu Zemlju – kupovina domaćeg brenda je u skladu sa principima održivosti
Goruće pitanje današnjice jeste očuvanje planete Zemlje. Svakodnevno svedočimo posledicama klimatskih promena, a mnogi stručnjaci upozoravaju da je stanje alarmantno, te da je nužno preduzeti hitne promene u načinu proizvodnje kako bi se takozvani ekološki otisak maksimalno umanjio, a razorni efekti staklene bašte, makar, odložili.
Govorili smo da je biranje proizvoda domaćih brendova i podrška domaće privrede važna jer je ulaganje u budućnost i bolji život narednih generacija. Ekološki pokret i stručnjaci, pak, upozoravaju da ukoliko ništa ne preduzmemo po pitanju naših praksi – budućnosti neće ni biti. S tim u vezi, održivost što pre treba da postane glavni fokus – svima.
Kako podržavanje lokalnih brendova i proizvođača pomaže planeti zemlji?
Možda vam u prvi mah zvuči čudno da podrška domaćim brendovima zapravo može imati pozitivan ekološki uticaj, ali je tako. Najpre, radi se o smanjenju ekološkog otiska u vidu smanjenja emisija CO2 prilikom transporta robe. Lokalni proizvođači najčešće plasiraju svoje proizvode na domaće tržište, zbog čega ne moraju da prelaze ogromne kilometraže do drugih zemalja.
Kao što smo spomenuli, ekonomija povezuje sve sfere života, pa s tim u vezi, lokalni proizvođači će pre svega zbog praktičnosti, tražiti sirovine tamo gde im se najviše isplati, a to je najčešće onde gde ne moraju da imaju dodatne troškove u vidu prevoza – na ovaj način se još jednom smanjuje emisija gasova prilikom transporta.
Na samom kraju, domaći proizvođači proizvode ograničene serije, pa ne podržavate masovnu proizvodnju koja je jedna od glavnih razloga zagađenja vazduha, vode i zemljišta.
#3 Izgradnja zajednice – kupovinom domaćeg proizvoda podržavate svoje najbliže
Na samom kraju, ali nipošto najmanje važno – stabilna domaća ekonomija učvršćuje zajednicu i veze. Kupovinom domaćih proizvoda ne samo da ste pomogli vaše komšije i sugrađane koji su vlasnici malih preduzeća, već ste i podržali otvaranje novih radnih mesta i na taj način dodatno doprineli zajednici.
Prednost ovako čvrste zajednice i razvijene lokalne strukture, jeste to što ćete biti sigurni u proizvod, budući da ćete imati sve informacije iz prve ruke – znaćete ko radi u proizvodnji, gde se nabavlja sirovina i na samom kraju, kakav je proizvod. Kada je reč o hrani, ništa vas ne sprečava da sami odete do mesta uzgoja, i sami se uverite u način proizvodnje i tretiranju povrća.
Ovo je privilegija koja je apsolutno nemoguća da se ostvari u slučaju uvoza. Na osnovu svega navedenog, možemo zaključiti da je pitanje zašto je važno birati proizvode domaćih brendova gotovo suvišno – podrška domaćem ima samo prednosti, i trebalo bi ovu praksu ustaliti još danas.
Budite podrška i promena koju želite da vidite oko sebe i svaki put kada imate priliku i izbor – kupite domaće!